Sunday 17 March 2013

Cikgu Impianku...

Assalamu'alaikum w.b.t & salam sejahtera..
Gatal-gatal dah jari ni nak menaip..disebabkan oleh suatu masalah..tak boleh masuk pulak dlm blog..asik kuar Untrusted Connection..alhamdulillah kini dah boleh sambung perkongsian...

Nak dimulakan cerita..dari tadika lagi saya memasang impian untuk menjadi seorang cikgu..cikgu kan satu kerja yang mulia..tapi saya tak nak jadi pensyarah..saya nak ajar budak-budak sekolah jer..pernah dulu saya cakap kat kawan saya..saya nak jadi cikgu..dia kena tulis kat kertas dan tampal kat satu tempat..bila dengar saya nak jadi cikgu..dia cakap.."ala..cikgu tu mcm rendah lah..kita tulis pensyarah je ye.."..saya senyap je sebab malas nak bertekak..

Banyak kan manfaat jadi seorang guru?guru yg melahirkan para profesionalisme ..semuanya bermula dari mereka..sebab tu dalam doa..kata Dr Fadzillah Kamsah..pastikan kita masukkan sekali guru dalam doa kita..baru kita berjaya dalam kehidupan..naa..besar kan martabat seorang guru??

Sampailah lepas SPM saya cuba memohon bidang perguruan..tapi yelah kan..pelajar-pelajar sekarang semuanya makin pandai..saya punye keputusan pun taklah terer sgt..jadi saya meneruskan pelajaran di matrik..

Aaah..lupalak nak bagitahu..mak saya kalo boleh nak saya jadi seorang yg merawat orang mcm doktor tu atau yang bekerja di hospital..saya pernah ckp kat mak.."taknaklah mak..buku dia tebal2..susah tu..pelajarannya pun tinggi2.."he3..tulah apa yg saya fikirkan masa tu..

Sekarang ni..saya rasa bersyukur sangat..anda tahu sebab apa??mestilah tak tahukan..he3..alhamdulillah bidang yg saya ceburi sekarang kiranya dah menyatukan hasrat emak dan hasrat saya juga...bidang kerja saya ni..kami akan dipanggil 'cikgu' oleh pesakit-pesakit kanak dan pesakit mental..tak dpt jadi cikgu di sekolah jadi cikgu di hospital pun jadilah..he3..

Tapi kan ..nasib baik saya tak dpt jadi cikgu kat sekolah..saya takde kesabaran tinggi sangat..he3..jadi cikgu kat pesakit dan pesakit mental pun dah best..kita ajar mereka dan beri aktiviti yang boleh meningkatkan kefungsian mereka..

Alhamdulillah..saya bersyukur pada Allah kerana sentiasa di sisi saya ...mendengar segala rintihan dan permintaan saya..insyaAllah ..saya ingin menjadi seorang yang bermanfaat dala hidup ini...doa-doakan saya yer.. =D


sekian saja untuk ari ni..semoga hari-hari anda semua diberkati Allah ...ameen..

No comments:

Post a Comment