Sunday 23 June 2013

Bagaimana CINTA YG SEBENARNYA utk jejak ke alam perkahwinanan...????

Dr Soul Gordon, seorang tutor di Universiti Siracoza dlm penelitiannya mengatakan "Tatkala anda sedang dilamun cinta , seluruh dunia ini menurut pandangan anda hanya berputar di sekitar susuk tubuh org yg anda cintai .Ironisnya, selesai memasuki pintu gerbang perkahwinan, ternyata yg terbukti adlh sebaliknya yg justeru meruntuhkan semua persepsi anda pada waktu sebelumnya.

Selanjutnya , Dr Gordon menambah bahawa di antara petanda cinta yg mekar hingga membutakan pandangan drpd melihat realiti kehidupannya ialah apbla pihak yg berkenaan berusaha tanpa hentinya utk menjalani setiap minit dari waktunya bersama dgn org yg dicintainya. Dalam penantiannya dia menghitung setiap minit yg memisahkan antara dia dan kekasihnya , sehingga ia tidak mampu fokus terhdp kerja atau pelajarannya atau berpura-pura tidak kenal sahabat karibnya atau keluarganya sendiri demi menjalani waktunya bersama org yg dicintainya.



Dr Gordon menyebutkan beberapa penyebab dan interprestasi yg membayangi kerapuhan ikatan perkahwinan drpd produk cinta ialah :

1.     Dengan berbekalkan cinta yg sedang mekar , bererti pihak masing-masing dr pasangan yg berkenaan tidak dpt bersikap realistik terhdp berbagai sudut keperibadian pihak yg lain yg menjadi pasangannya dan tidak pula dpt berinteraksi dgnnya secara rasional kerana selama dia menuruti tindakan pasangannya.Padahal dlm keadaaan hbgn yg normal diharapkan keadaannya akan berubah menjadi lebih baik sesudah perkahwinan. Demikian itu, kerana baikk pihak laki mahupun wanita yg berkenaan sesudah terbiasa menilai dgn baik sikap pasangannya , mustahil dpt bersabar menghadapi kritikan atau celaan pasangannya sesudah perkahwinan mengenai suatu topik yg sebelumnya telah diketahui dgn yakin bahawa sikap itu tidak akan mengganggunya.

 2.    Mnakala cinta telah menguasai diri seseorang, ia tidak lagi dpt melihat pasangannya dlm pndgn yg   realistik , tetapi hanya dlm batas pndgn yg serba matang. Oleh itu, pihak masing2 sentiasa menghindari tindakan , sikap , atau kata-kata apa pun yg boleh menyinggung perasaaan pasangannya.Demikianlah tirai impian dan angan2 sentiasa tetap terselindung di sebalik keperibadian dan tabiat pasangannya, kerana yg berkenaan tidak pernah melihat psangannya dgn pndgn yg realistik

3.      Kehidupan suami isteri adalah kehidupan yg penuh tanggungjawab dan sarat dgn beban. Sebaliknya , pasangan yg sedang dilamun cinta menggambarkan bahawa dunia cinta itu semuanya dipenuhi oleh kebahagiaan , keceraian dan kata2 yg romantis. Ke2 2nya menjalani kehidupannya bak di atas awan tanpa pernah melihat melalui celah2nya realiti kehidupan yg sebenarnya. Demikian itu kerana pasangan cinta yg sedang mekar itu telah menghalang pandangannya utk dpt melihat segala sesuatu dgn warna dan bentuk asli yg sebenarnya . 

Selanjutnya , pengkaji tersebut mengakhiri pembicaraannya dgn ungkapan berikut ; 
"Padahal kita dituntut utk membezakan antara cinta yg dibina atas dasar pengertian dan toleransi dgn cinta yg yg dibina atas dasar kepasrahan mutlak terhadap perasaaan yg melenakan bahawa seluruh dunia ini berputar di sekitar susuk peribadi lain dan bahawa mentari seakan-akan tidak terbit tanpa senyumannya. Cinta jenis inilah yg menjadi punca utama merebaknya gelombang penceraian dan perpecahan suami isteri di seluruh dunia tanpa ada perbezaan , kecuali hanya sekadar bentuk luaran yg tidak begitu signifikan."

Sesungguhnya dasar yg kukuh bg perkahwinan adalah kaedah saling memahami , saling menolong , dan pembahagian tanggungjawab , bukan berpandukan kepada kaedah cinta , romantis , kerinduan dan suasana mabuk kepayang.
Gambaran lain yg dikemukan oleh Allah ttg hubungan antara suami isteri bahawa hubungan ini adalah hubungan perpaduan antara mawaddah dan rahmah (rasa kasih & sayang)

Allah berfirman : "Dia menciptakan untukmu isteri2 dari jenismu sendiri supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikanNya di antaramu rasa kasih & sayang" -Ar-Rum;21





















               Oleh kerana itu, mulai sekarang letakkanlah kehidupan kita sesuai dgn panduan Islam...




wassalam...   ^_^

buku Pesanan Penting Untuk Wanita Jangan Terpedaya.....
 

No comments:

Post a Comment