Saturday 1 June 2013

resepi kek asam manis

assalamu'alaikum w.b.t..dan selamat petang...semalam adalah pertama kali saya  membuat kek masam manis..saya dapat resepi ni daripada PPK tempat saya buat praktikal..nilah hasilnya..saya tak pernah pun merasa kek asam manis sebelum ni.he3..oleh kerana hobi saya suka wat kek..jadi saya buat yer utk kuarga saya rasa.. (^_^)



bahan-bahan :
 
10 biji telur
1/2 kg marjerine
1/2 kg biskut merie
1 cawan gula castor
asam duit secukupnya
1 tin susu pekat (sedang) (apa2 jenama pun boleh asalkan susu pekat.he3)
1 camca esen vanila



cara - cara membuatnya :
  1. putih telur di pukul dengan gula hingga kembang
  2. kuning telur pukul dengan esen vanila sehingga kembang
  3. marjerine dipukul dengan susu hingga kembang
  4. biskut Marie di mesin hingga halus
  5. campurkan semua bahan yg telah dipukul . Masukkan biskut yg telah di mesin
  6. bahagikan adunan tadi kepada 3 bahagian dan warnakan ikut selera anda
  7. kukus selapis demi selapis berselang seli dengan asam hingga masak...



kek saya ni saya wat setengah je dari resepi..

selamat mencuba...

wassalam (^_^)
                                                                      












No comments:

Post a Comment