Thursday 9 May 2013

Perhiasan Terindah Dunia

Apabila wanita itu solehah, merka ada kala lebih baik daripda lelaki. Kehidupan buruk seorang lelaki boleh diubah denga kehalusan budi dan nilai yg ada pada seorang wanita. Nama baik seorang lelaki bertambah indah dengan kebaikan isterinya. Wanita benar-benar hiasan kehidupan lelaki. Lelaki tanpa wanita adalah lelaki yg cacat tabiatnya. Allah menjadikan wanita pasangan lelaki. Mereka tempat lelaki bermanja dan mendambakan perasaan kelakian.



Nabi SAW bersabda :
 "Dunia perhiasan , dan sebaik-baik perhiasan dunia ialah wanita yg solehah"- Riwayat Muslim

Ada harta, tiada wanita dalam kehidupan tiada ertinya. Ada rupa , tiada wanita tiada maknanya.Namun, wanita bagaimanakah yg lelaki perlukan dalam mengahrungi bahtera kehidupan? Ya, wanita yg solehah yg membahagiakan suami, menjaga nama baik dirinya dan suaminya.

Sabda Nabi s.a.w ditanya :
"Siapakah wanita terbaik? Jawab baginda : (Sebaik-baik wanita) dia menggembirakan suaminya apabila melihar kepadanya , mentaati suaminya apabila menyuruhnya, tidak menyanggahi suami dalam diri dan hartanya apa yg suami benci" -Riwayat al-Nasai, Ahmad & alHakim, dinilai hasan oleh al-Albani.

Sabda Nabi s.a.w juga :
"3 daripada kebahagiaan , dan 3 daripada kecelakaan. 3 kebahagiaan itu : (pertama) wanita yg engkau apabila engkau melihatnya , ia mengkagumkan engkau , apabila engkau tiada bersamanya dia menjaga dirinya dan harta engkau.." - Riwayat al-Hakim dlm al-Mustadrak , dinilai hasan oleh al-Albani



Untuk menjadikan wanita itu seorang yg baik, suaminya juga hendaklah baik. Jika tidak , kebaikan wanita akan hilang dek pandangan suami yg songsang, seperti mana hilangnya kebaikan Asiah di mata Firaun yg zalim. Suami yg baik juga tidak akan dapat dilihat kemuliaannya di mata isteri yg jahat seperti isteri Nabi Nuh dan isteri Nabi Lut a.s


buku- Penawar Duka Pengubat Sengsara ; Prof Dr Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin

No comments:

Post a Comment